ارتفاع نصب شیرآلات | شیرالات بهداشتی | شیرآلات | نصب شیرآلات

یکی از بیشترین سوالاتی که همواره پرسیده می شود درمورد ارتفاع و نحوه نصب شیرآلات بهداشتی اهرمی و تجهیزات حمام و توالت و…. می باشد. برای این امر ابتدا باید تفاوت شیرآلات مختلف را بدانید.

این موضوع تا جایی اهمیت دارد که اگر به خوبی استاندارد مورد نیاز رعایت نشود می تواند در آینده برای نصب و همچنین طراحی دکوراسیون داخلی مشکلاتی را ایجاد کند. اگر بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلات جسمی نیز برای مصرف کننده شود .

زیرا بلند بودن و یا کوتاه بودن محل نصب شیرها برای افرادی که مرتب با آنها سر و کار دارند باعث می شود برای دسترسی به آن ها به بدن خود فشار بیاورند و زیاد خم شوند و این موضوع در طولانی مدت ممکن است باعث آسیب رسیدن به آن ها شود.

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی باید چقدر باشد؟

آنچه که اهمیت دارد این است که در زمان لوله کشی آب , استاندارد های تعبیه شیر حتما در نظر گرفته شود. امروزه با طراحی صفحه هایی استاندارد برای جانمایی شیر ها  , کار تعبیه مکان دقیق شیر ها راحت تر شده است .

این صفحات در اندازه های مناسب تولید می شوند و تنها کافی است که سر لوله ها با اتصالات نصب شیرها به این صفحات اتصال داده شود تا استاندارد فواصل از نظر باز بودن  یا پهنا رعایت بشود. این صفحات در اندازه های 50 سانتی ، 30 سانتی ، 15 سانتی و 5 سانتی طراحی می شود که هر کدام برای نصب شیر ها در فواصل مشخص کاربرد دارد.

ارتفاع نصب شیرآلات روشویی پایه دار

اگر روشویی از نوع پایه دار باشد کار بسیار ساده می شود . ارتفاع این روشویی ها حدودا 80 سانتی متر می باشد . بنابراین تنها کافی است که شیرآلات را بر روی جایگاه مشخص شده نصب کنید.

البته لازم به ذکر می باشد که استاندارد نصب روشویی در ارتفاع 80 سانتیمتری است. بنابراین باید شیرهای پیسوار از کف حدود 55 سانتی متر بالاتر نصب شده باشند. عمق روشویی ها بین 40 تا 50 سانتی متر متغیر می باشد و دهانه هر روشویی نیز بین 40 تا 60 سانتی متر در نظر گرفته شده است.

ارتفاع نصب شیر توالت ایرانی

توالت های ایرانی به دلیل اینکه در پایین ترین سطح دسترسی می باشند باید به راحتی بتوانند باز و بسته شوند. در این حالت برای نصب شیر های توالت ایرانی معمولا ارتفاع بین 25 تا 30 سانتی متری از کف را در نظر می گیرند.

برای این منظور در هنگام لوله کشی باید در نظر داشته باشید که شیر توالت ایرانی را در موقعیتی نصب کنید که پس از اجرای کف سازی ساختمان حدودا 30 سانتی متر بالاتر باشد.

ارتفاع نصب شیرتوالت فرنگی

توالت های فرنگی بر خلاف توالت ایرانی به دلیل وجود نشیمن گاه , ارتفاع بالاتری را نیاز دارند. برای نصب توالت فرنگی ضمن اینکه فواصل عرضی و طولی با دیوار ها در نظر گرفته می شود , ارتفاع شیر هم باید به اندازه ای باشد که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

ارتفاع در نظر گرفته شده برای نصب شیر توالت فرنگی حدود 55 سانتی متر است و معمولا محل آویز شیلنگ آن 20 سانتی متر بالاتر می باشد.

ارتفاع نصب شیرآلات دوش

دوش باید در ارتفاعی قرار بگیرد که برای افراد بلند قد به اندازه کافی بالا باشد که سرشان با آن برخورد نداشته باشد و برای افراد کوتاه قامت هم آب به شکل مناسبی بر روی سرشان ریخته شود. از این رو باید ارتفاع حداقل 90 سانتی تا 1 متر را برای نصب شیرآلات دوش در نظر گرفت .

فاصله شیر مخلوط وان حمام

وان یک شیر مخلوط دارد که باید در ارتفاع حدود 70 سانتی نصب شود و اگر به  شیرآلات دوش مجهز باشد باید یک فاصله 90 سانتی متری فاصله سر دوش تا شیر مخلوط ایجاد شود.

ارتفاع شیر پیسوار سینک ظرفشویی

ارتفاع شیر آب رسانی یا شیر پیسوار در ظرفشویی یا سینک به اندازه روشویی در نظر گرفته می شود که در حالت استاندارد ارتفاع 55 سانتی متر است. سینک همچنین مشابه با روشویی می باشد و باید در ارتفاع 80 تا 85 متری نصب شود .

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

نیاز به راهنمایی دارید؟آنلاین هستم