تولید شیرآلات بهداشتی | شیرآلات | شیرآلات بهداشتی

تولید شیرآلات بهداشتی معمولاً در ۵ مرحله اصلی ریخته گری، ماشینکاری، پرداختکاری، آبکاری، مونتاژ می باشند.ماده اولیه ای که در ریخته گری و شیرآلات استفاده  می گردد فلز آلیاژی برنج  می باشد. برنج آلیاژی از مس و روی است که نسبت آن دو در آلیاژ تعیین کننده نوع برنج با توجه به مورد استفاده آن می باشد.

از این فلز به خاطر کاربردهای خاص و شکل و رنگ آن در مکانهای مختلفی استفاده میکنند و در صنعت شیرآلات بهداشتی به خاطر مقاومت در برابر اکسایش از آن استفاده  می گردد. آلیاژ برنج با رنگ معروف به زرد برنجی، در برابر کدر و لکه دار شدن مقاوم  می باشد. مس داخل برنج خاصیت میکروبکشی به آن میدهد.

تولید شیرآلات بهداشتی، ریخته گری:

ریخته گری شامل ۳ نوع قالب های ماسه ای و قالب های دایکست و قالب های ویژه   می باشد. ریخته گری به صورت ماسه ای همان ریخته گری سنتی  است که در آن قالب هایی یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن با زدودن ماسه ها، محصول مورد نظر بدست می آید، کیفیت سطوح بدست آمده توسط این روش بسیار نازل و دارای خلل و فرج فراوان  می باشد و حتی پس از پرداخت هم دارای سطحی ناهموار می باشد.

ریخته گری به روش دایکست هم بیشتر برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی استفاده می شود. ریخته گری با استفاده از قالبهای ریژه یکی از بهترین و با کیفیت ترین روشهای ریخته گری  می باشد که شیرآلات با کیفیت و مرغوب عمدتاً از این روش تولید می شوند. قالب معمولاً قبل از بارریزی گرم میشود و برای تولید قطعات ریختگی مرغوب همواره بایستی درجه حرارت قالب را کنترل نمود. از دیگر مزایای این روش میتوان به دقت ابعادی خوب، سطح تمام شده مناسب، کیفیت متالوژی بالای قطعات تولید شده و عیوب ریخته گری کم اشاره بکینم.

 تولید شیرآلات بهداشتی ، ماشینکاری:

ماشینکاری شکل دادن قطعه حاصل از مرحله ریخته گری با تراش و برش به وسیله ماشینهای ابزار  می باشد. در ماشینکاری قطعات، بر حسب نوع کار از ماشینهای تراش، فرز، مته، صفحه تراش و دریل ساده استفاده می گردد.

 تولید شیرآلات بهداشتی ، پرداختکاری:

پرداختکاری خود دارای دو مرحله، سمباده زنی و پولیش می باشد. در مرحله سمباده زنی سطح قطعات ماشینکاری شده، توسط نوارهای چرخان سمباده ساییده می شوند تا پلیسه ها و ناهمواری های سطح کار، صاف و یکدست بشوند. سپس در قسمت پولیش با همراهی واکسهای پولیش سطح کار براق و صیقلی می شود تا برای مرحله آبکاری آماده بشوند.

تولید شیرآلات بهداشتی ، آبکاری:

فرآیند آبکاری دارای سه بخش آماده سازی قطعات، آبکاری نیکل و آبکاری گرم می باشد.

آماده سازی قطعات برای آبکاری:

برای دست آوردن یک سطح فلزی مناسب برای آبکاری نخستین عملی که با دقت باید صورت گیرد تمیز کردن قطعه است. زیرا چسبندگی خوب زمانی بوجود می آید که فلز پایه، سطحی کاملاً تمیز و مناسب داشته باشد. بدین علت تمام لایه ها و یا قشرهای مزاحم دیگر از جمله کثیفیها، لکه های روغنی واکس، لایه های اکسید که روی قطعه در درجه های بالا ایجاد می شوند را باید از بین برد. عملیات آماده سازی شامل، چربی زدایی، تمیز کردن توسط اسید رقیق و آبکشی می باشد.

در مرحله مونتاژ شیرآلات بهداشتی اهرمی پس از کنترل مشخصات ظاهری قطعه آبکاری شده کارتریجهای عمدتاً اروپایی بر روی شیرآلات نصب میشود. پس از آن تست فشار تحت فشار ۵ اتمسفر طبق استاندارد ملی ایران انجام می گردد. پس از مرحله تست شیرآلات خشک و تمیز شده سپس تقسیم بندی و آماده ارائه به مصرف کننده می شود.

تولید شیرآلات بهداشتی ، کارتریج

کارتریجها که همان حکم مغزی در شیرآلات کلاسیک را دارند و با بالا و پایین کردن اهرم جریان آب را قطع و وصل مینمایند و انواع مختلفی دارند که نوع مرغوب آن کارتریج سرامیکی فیلتردار است. معمولاً کارتریجها خارجی می باشند و مارکهای سدال و سیتکو و کراپ معروفتر هستند.

تولید شیرآلات بهداشتی

برخی مصرف کنندگان با تصور اینکه شیرآلات اهرمی خراب میشوند آنها را دور می اندازند. اما این شیرها مشروط بر اینکه استاندارد باشند هرگز خراب نخواهند شد، بلکه بعد از چند سال (برحسب استفاده) نیاز به تعویض کارتریج دارند که مانند مغزی شیرهای واشری میتوان آن را تعویض کنید.

با تمام مزایایی که در مورد شیرهای اهرمی و چشمی وجود دارد، اما قیمت شیرهای واشری که برای همه آشنا می باشد بسیار ارزانتر می باشد. همچنین شیرآلات واشری به سهولت و با تعویض واشر یا مغزی تعمیر میشوند اما شیرهای اهرمی برای تعمیر به تکنسین نیاز دارند. شیرهای اهرمی نسبت به شیرهای واشری دیرتر خراب میشوند. برای تمیز کردن شیرآلات به هیج وجه نباید از اسیدهای مختلف استفاده نمود بلکه میتوان از سرکه رقیق شده با آب استفاده بکنیم.

تولید شیرآلات بهداشتی ، زمان نصب

بهترین زمان برای نصب شیرآلات پس از اتمام کلیه کارهای ساختمانی و نصب سینک و کابینت و لوازم بهداشتی می باشد.

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

نیاز به راهنمایی دارید؟آنلاین هستم