تاریخچه ساخت شیرآلات بهداشتی در ایران | شیرآلات بهداشتی | شیرالات | شیرآلات بهداشتی فیروزه

تاریخچه ساخت شیرآلات بهداشتی در ایران : در مقاله تاریخچه شیرآلات بهداشتی در جهان، شیرآلات اولیه و ریشه کلمه شیر (شیرآلات) را بررسی کردیم. به جز شواهدی که احتمال ساخت و استفاده از شیرآلات را در ایران باستان و قبل از سال 1340 شمسی  را نشان می دهد، سندی رسمی برای تایید این موضوع موجود نمی باشد. شیرآلات بهداشتی فیروزه  با تعدادی از پیشکسوتان صنعت شیرآلات در این زمینه مصاحبه کرده با ما همراه باشید. 

مهمترینِ این شواهد، بنای باشکوه تخت جمشید و شبکه های پیشرفته آب شرب، فاضلاب، و آب نماهای آن  می باشد که در ساخت آنها علاوه بر بهره گیری از دانش و تجربه مصریان باستان ، یونانیان و رومیان، نوآوری هایی نیز صورت پذیرفته است که بالطبع توسط سازندگان آریایی این بنا   می باشد.

تاریخچه ساخت شیرآلات بهداشتی در ایران ، قرن هفتم و هشتم

همچنین در قرن های هشتم و هفتم (سده های قبل از ساخت تخت جمشید)، ریخته گران لرستانی انواع قطعات مفرغی را تولید میکردند که با توجه به ظرافت و جزئیات ارائه شده در این قطعات، کاوشگران به این نتیجه رسیدند که ساخت ظروفی با چنین دقتی تنها از طریق ریخته گری و قالب گیری مومی امکان پذیر می باشد و در نتیجه دانش فنی موجود در آن دوره ، برای ساخت انواع شیر آب جوابگو بوده است.

تاریخچه ساخت شیرآلات بهداشتی در ایران ، انبار های بسیار کهن

علاوه بر این، وجود آب انبارهای بسیار کهن در نقاط متعددی از ایران می باشد. به عنوان نمونه در سال 1225 شمسی، آب انبار سید اسماعیل با 3 شیر آب بزرگ، در محدوده بازار فعلی تهران ساخته شده است. نمونه دیگر، خانه کلاهدوزها در یزد، ساخته شده در سال 1266 شمسی  است که آب مصرفی آن را 2 شیر آب تأمین می کردند. ( این خانه هم اکنون به موزه آب یزد تبدیل شده است)

 

تاریخچه ساخت شیرآلات بهداشتی در ایران ، حمام دوشی در تهران

نکته قابل توجه دیگر، ساخت اولین حمام دوشی در تهران  می باشد که به دلیل بهداشتی بودن، از حمام های طرابوزان ترکیه الگوبرداری و در سال 1298مورد بهره برداری قرار گرفت. اگرچه در ابتدا این نوع حمام ها، مقاومت حمام دارها و مردم را برانگیخت اما کم کم جای حمام های سنتی و خزینه ها را گرفتند.

تاریخچه ساخت شیرآلات بهداشتی در ایران ، شیرالات بهداشتی خارجی

تمام این موارد به ساخت انواع شیرآب قبل از سال 1340 شمسی اشاره  میکند. اگرچه این مطلب که انواع شیر از روسیه و کشورهای اروپایی به ایران وارد می شده است تا حدی درست  می باشد، اما مقدار این واردات ناچیز بوده و تمام مردم توان خرید آن را نداشته اند. در نتیجه اکثر خانه ها و مکان های عمومی مجهز به شیرآلات تولید داخل می بودند.
در آخر، شایان ذکر می باشد که تعدادی از پیشکسوتان صنعت در ایران شاهد تولید شیرآلات بهداشتی در سالهای 1310 و 1320 بوده اند،گرچه نامی از این تولیدکنندگان را به خاطر ندارند.

 

درج کنیددیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

نیاز به راهنمایی دارید؟آنلاین هستم